Veelgestelde vragen

  • U kunt zich bij ons inschrijven als u in Heerhugowaard woont binnen ons werkgebied. Zie het kaartje op de homepagina.

  • De Draai groeit hard en er wordt nog volop gebouwd. In de komende jaren worden er nog 1200 woningen bijgebouwd. Om aan de groeiende zorgvraag die daarmee gepaard gaat tegemoet te komen wordt er een gezondheidscentrum gebouwd in De Draai ter hoogte van de sporthal en school De Helix. De bouw van dit gezondheidscentrum in combinatie met ruimte voor dagbesteding voor Esdege Reigersdaal en een aantal appartementen zal eind 2024 beginnen en ongeveer 15 maanden duren. Naar verwachting wordt het centrum half 2025 opgeleverd. Naast huisartsenzorg zullen ook andere zorg gerelateerde disciplines zich hier gaan vestigen. 

  • De assistente is telefonisch te bereiken tussen 8u00 – 10u00 en 14u00 – 16u00. Tussen 16u00 en 17u00 alleen voor zaken die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag. Tussendoor is zij bezig met spreekuur en andere taken, maar kunt u altijd een terugbelverzoek inplannen. U kunt ons ook altijd een e-consult sturen via MijnGezondheid.net of de MedGemak app. 

    Van 12u00-13u00 hebben wij overleg en lunchpauze. De deur is dan gesloten. Voor spoedeisende klachten die niet kunnen wachten, willen we u vragen ons te bellen.

  • Wij willen u vragen als u niet op de afspraak kan komen dit 24 uur van te voren af te zeggen. Bent u later zonder geldige reden dan zien wij dit als een no show en staan wij dit 1 keer toe.

    Bij 2 keer een no show rekenen wij voor een enkel consult 20 euro en voor een dubbel consult 40 euro. U krijgt hiervoor een factuur van ons. Dit moet u zelf betalen en kunt u niet bij de zorgverzekeraar declareren. Wij moeten namelijk tijd voor u reserveren die wij niet kunnen declareren bij de zorgverzekeraar.

  • Als er op korte termijn geen beschikbare afspraak meer is via het portaal of de app, neem dan contact op met onze assistente voor overleg. Zij kan kijken of u op basis van uw klacht eerder gezien dient te worden en kan zo nodig eerder een afspraak voor u inplannen. We houden altijd plekjes vrij voor urgente gevallen, zodat we u snel kunnen helpen wanneer dat nodig is.

  • Een consult duurt 10 minuten. In die 10 minuten moet ‘alles’ gebeuren. U doet uw verhaal, uw huisarts onderzoekt u indien nodig, bedenkt wat er met u aan de hand is en wat hij of u er aan kan doen. Vervolgens krijgt u de uitleg en soms nog een verwijsbrief of recept. Na uw vertrek voert de huisarts alles in in de computer.

    Mocht u meerdere problemen willen bespreken, plan dan een dubbel consult. Ook hier zit een maximum aan wat we kunnen bespreken.
    U kunt zich voorstellen dat het tijd kost om alles in 10 of 20 minuten af te ronden, ook omdat we u graag de juiste aandacht geven. Omdat het voor de volgende patiënt, maar ook voor ons, niet prettig is wanneer het spreekuur uitloopt, kan het zijn dat we u in sommige gevallen vragen een nieuwe afspraak te maken. We hopen op uw begrip. Mocht u hierover twijfelen of vragen hebben, neem dan contact met ons op.

  • Voor alle onderzoeken geldt dat u zelf verantwoordelijk bent voor het krijgen van de uitslag. We spreken bij het aanvragen van een onderzoek met u af hoe u de uitslag krijgt, meestal kunt u deze online inzien of wij vragen u ons te bellen. Soms bellen we u bij een uitslag als dit nodig is of wanneer we dit expliciet hebben afgesproken. Ook is het mogelijk om de uitslag te bespreken in een afspraak. Deze kan al zijn ingepland, of kunt u zelf inplannen via Mijngezondheid.net of de MedGemak app. U kunt kiezen voor een telefonisch, beeldbel- of fysiek consult.

    Soms horen wij van patiënten: “ik hoorde niks van de huisarts dus het zal wel goed zijn geweest”. Dit is zeker NIET het geval. Wij vragen u altijd zelf actief naar de uitslag te informeren.

  • Bij ons kunt u gebruik maken van een 5-minuten spreekuur, bedoeld voor klachten die snel beoordeeld kunnen worden. Dit korte consult is handig voor patiënten met een duidelijke klacht die geen uitgebreid onderzoek of behandeling nodig hebben. Het consult duurt maximaal 5 minuten. U kunt 1 klacht per keer bespreken. Enkele voorbeelden van klachten die in aanmerking komen voor het 5-minuten spreekuur: huidplekjes, oorpijn (vanaf 6 jaar) of een pijnlijke vinger .U kunt zelf een afspraak inplannen via ons online systeem (MGN), onder de optie KORT consult.

  • Wij krijgen veel vragen over verwijzingen en recepten, bijvoorbeeld na een verhuizing.

    Er wordt vaak gevraagd om een nieuwe verwijzing van de huisarts. Dit is echter meestal NIET nodig.

    Situaties bij verwijzingen:

    U bent nog onder behandeling in een ziekenhuis of kliniek.

    • Hoe het hoort: Uw huidige behandelaar maakt een verwijzing en vraagt uw nieuwe specialist van het nieuwe ziekenhuis of kliniek de zorg over te nemen. Dit kan in een verwijzing als hij ook uw dossier stuurt naar het nieuwe ziekenhuis of kliniek.
    • Zolang u niet ontslagen bent uit zorg, is de specialist de verwijzer. Het maakt niet uit of dit langer dan 1 jaar geleden is. Die regelt geldt al heel lang niet meer.
    • De huisarts hoeft dus geen nieuwe verwijzing te maken.

    U krijgt begeleiding van de GGZ en u moet worden doorverwezen.

    • Hoe het hoort: De GGZ behandelaar maakt een verwijzing naar uw nieuwe GGZ behandelaar. Dit kan ook als u van basis naar specialistische GGZ gaat. Dit kan ook als u verhuist naar een andere regio.
    • De huisarts hoeft geen nieuwe verwijzing te maken

    U krijgt in uw oude woonplaats jeugdzorg of opvoedondersteuning

    • U kan zich melden bij de gemeente Dijk en Waard voor het continueren van deze zorg met een passende aanbieder. Zie ook: https://www.dijkenwaard.nl/zorg-werk-en-jeugd/onderwijs-en-jeugd/jeugd-en-gezin
    • De huisarts hoeft hier geen verwijzing voor te maken.

    U kunt dit allemaal ook rustig nalezen op www.verwijsafspraken.nl.

  • Zolang u in behandeling bent bij een specialist, maakt de specialist uw recepten, ook de stoprecepten. Ook als uw vorige huisarts het wel voor u herhaalde, herhalen wij deze medicatie niet.

    Wij zien dit als een belangrijke veiligheidsmaatregel. Wij kunnen namelijk niet controleren of u de juiste medicatie in de juiste dosering en de juiste duur krijgt. Daarnaast kunnen wij ook niet controleren of u de juiste controles krijgt. Wij vragen uw begrip hiervoor, het is voor uw eigen veiligheid.

    Wanneer u niet meer hoeft terug te komen bij de specialist en hij/zij vraagt de huisarts de zorg weer over te nemen, bijvoorbeeld omdat het al langere tijd goed gaat, dan zullen we vanaf dat moment WEL de medicatie herhalen. Dit gebeurt altijd nadat wij een brief van de specialist hebben ontvangen. 

  • Als behandelend arts mag je geen geneeskundige verklaringen voor ziekte, vakantie of keuringen afgeven over eigen patiënten.

    As your general practitioner it is not allowed to give a medical certificate for sickness, holidays or work.

    Voor meer informatie zie/ For more informatie see (in different languages):
    https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/dossiers/geneeskundige-verklaring.htm

  • You can find a lot of information on this website:

    1. Dutch healthcare | GPinfo